Monday, April 07, 2014

Jag skulle vilja




Jag skulle vilja träna, men jag hinner inte...

Ett påstående jag gav mig själv varje gång jag kollade i spegeln, varje gång tankarna om en vältränad, eller åtminstone mindre, kropp uppstod

Bortförklaringen var kanske inte helt obefogad för ett år sedan, heltidsjobb, två små barn, husrenovering och 1 timmes restid till jobbet varje dag. Var ut och sprang nån kväll men inte såpass så jag fick det till ett mönster eller rutin som skulle göra att jag fastnade i det.

Vid min separation förra sommaren blev chanserna till egentid ännu mindre, av logistiska skäl (för att hinna lämna på dagis innan jobb) hade jag mina barn med förskjutet schema, så av 14 dagar hade jag nått av barnen 12. Helt underbart såklart. Älskar mina ungar över allt annat på jorden men då man knappt kan gå på toa ifred förstår ni att det är svårt att tex ge sig ut och löpa eller ta en kväll på gymmet.

Jag skulle vilja träna, men jag hinner inte...

Månadsskiftet mellan oktober/november 2013 slutade jag lyssna på mig själv, jag skulle börja träna. Och jag skulle göra det på den lediga stund jag kom på att jag hade, lunchrasterna. Då jag i mitt yrke som chaufför åt PostNord har lite olika områden jag kör och lunchar på valdes gymmet "på g" i djurås, då det är anslutet till cms-nätverket ger det mig tillgång till en rad andra gym, bland annat "life n joy" i Leksand och vips hade jag täckt behovet på 2 av mina 3 distrikt.

Har frekvent hållt igång sen dess. oftast på lunchrasterna, inte bara pga kidsen utan även att det är skönt att ha det gjort tidigt på dagen så hinner man annat sen.
Det kräver såklart korta men intensivt upplagda scheman såklart men jag fixar, med lite tempo och lite folk på gymmet, lätt mitt pass plus dusch på en timme, matdosa behöver jag absolut inte mer än 10min för att värma och få i mig, och dessa minuter får min kära arbetsgivare gott bjuda på så i gengäld får dom en glad, stark och välmående anställd.
(Andra tar ju dessa tio minuter med råge för sitt tobaksintag så varför inte)

Nu sen en månad tillbaka har jag nya arbetstider, vilket gör att jag hinner lämna bägge barnen på respektive dagis och ändå hinna i tid till jobbet, så nu kör vi varannan vecka. Veckorna med barnen blir det gympass på lunchrasterna och veckan utan barn blir det långa löprundor ute på byn varvat med långa kvällspass på gymmet. Funkar kanonbra.

Säger inte att alla hinner träna, men tänk efter en stund till, för om du verkligen vill så finns det säkert någon lucka där även du kan klämma in lite välmående.

Jag skulle vilj.... Äsch vafan, nu kör vi!

2 comments:

Kaleman said...

Det man vill, det hinner man!!!

Kaleman said...

Det man vill, det hinner man!!!